Úzkokolejka šamotky ve Zlivi

Last Updated on 9. 5. 2022 by Administrátor

V druhé polovině 19. století vznikla ve Zlivi, ležící nedaleko Českých Budějovic, továrna na šamotové zboží. V jejím okolí se nacházejí suroviny, jež jsou vhodné pro výrobu šamotu. Při rozmachu výroby bylo nutno vyřešit dopravu hlín. V roce 1884 byl představen projekt úzkokolejné dráhy, prozatím s animálním pohonem – to znamená s využitím živočišné energie – koňů. Při jednoduchém posunu vozů se uplatnila i lidská práce. Stavba byla dokončena v druhé polovině roku 1885.


Délka úzkokolejky šamotky ve Zlivi – 3,5 km

Rozchod kolejí – 700 mm


Výroba byla nadále rozšiřována, a tak již po dvou letech dostal provozovatel železnice povolení k provozu parních lokomotiv. Postupně se v letech mezi světovými válkami začaly sporadicky objevovat i motorové lokomotivy. Definitivní ústup parní trakce nastal v roce 1951. Vystřídala se zde řada lokomotiv. V poslední době byly v provozu dva typy. V traťovém provozu mezi lomem v Blanech a továrnou Calofrig (později Schiedel) převážela výklopné vozíky lokomotiva DEUTZ s motorem ŠKODA a na posunu menší stroje BNE 25.

Úzkokolejka šamotky ve Zlivi
Lokomotiva Deutz přijíždí k výrobnímu závodu s plnými vozíky šamotu (silnice Zliv -Mydlovary, kousek od rybníka „Pacák“)

Jaké lokomotivy jezdily ve Zlivi?

Deutz A6M517G 42919/1941 (ve Zlivi)
Deutz A6M517G
  • 1949/50 – Předána: Šamotárna Zliv ► remotorizována motorem Škoda 6S110, dostavěna povrchová budka strojníka
  • 2005 – Získána: Soukromá osoba, převezena do Skanzenu Solvayovy lomy ► přerozchodována na 600 mm
Deutz A6M517G 47100/1950 (ve Zlivi)
Deutz A6M517G
  • 22.6.1950 – Z výroby: Šamotárna Zliv, provoz na rozchodu 700 mm ► remotorizována motorem Škoda 6S110, dostavěna povrchová budka
  • 2005 – Získána: Soukromá osoba, převezena do Skanzenu Solvayovy lomy
BNE 25 (ve Zlivi)
BNE 25

Dvě lokomotivy byly v roce 1970 prodány na jílovou drážku do Zlivi, kde už také jedna lokomotiva tohoto typu jezdila. Původem pražské lokomotivy zde sloužily na posunu a také jako postrkové v lomu, kde měly svoje vlastní depo. Všechny tři stroje se ve Zlivi dožily ukončení provozu drážky v roce 2004.

Technické údaje lokomotivy BNE 25

Typ BNE 25
Rok výroby~1950
Rozchod600-760mm
Výkon27 Ks
Průměr kol450mm
Rozvor840mm
Délka3440mm
Šířka1400mm
Výška2300mm
Konstrukční rychlost16km/h  
Váha4,2t
mapa

Trať mezi lomem a továrnou byla dlouhá 3,3 km. V důlních prostorách se délka měnila podle potřeby těžby a tovární kolejiště měřilo cca 1,5 km. Před závodem byla ještě výhybna pro rozdělení vlaku na dva díly před závozem pod krytá stání. Největší rozvinutá délka kolejí byla cca 5,5 km. Naposledy byl slyšet pravidelný klapot kol a „bafání“ nízkootáčkových lokomotiv na jaře roku 2004. Potom vyjížděli stroje již jen nepravidelně při různých potřebách.Modernizace výroby a změny výrobních programů přinášejí také změny dopravy surovin a dalších materiálů. S tím je spojena i změna logistických systémů. Drážka dříve přepravovala materiál, pro jehož objem by bylo potřeba mnoho nákladních automobilů, jezdících po dvojnásobné délce místních silnic. Nyní je potřeba surovin z místních zdrojů asi desetinová a tudíž drážka ztratila význam.

Už jste si četli další zajímavosti o Zlivi?

číst zde

Videa týkající se dopravy hlín ve Zlivi

YouTube player
Šamotka Zliv díl 1 | zdroj: youtube Roty_CZ
YouTube player
Šamotka Zliv díl 2 | zdroj: youtube Roty_CZ
YouTube player
Šamotka Zliv díl 3 | zdroj: youtube Roty_CZ
YouTube player
Šamotka Zliv díl 4 | zdroj: youtube Roty_CZ
YouTube player
Šamotka Zliv díl 5 | zdroj: youtube Roty_CZ

Likvidace drážky

Po 120 letech, přesně 13. září 2005, byla zahájena likvidace drážky. Jak jinak, než pomocí poslední provozuschopné lokomotivy Bne 25. Vytrhávání kolejí prováděl zemní stroj UNC. Kolejnice byly rozpalovány na krátké kusy a manuálně nakládány do výklopného vozíku v místech, kam nemohly zajet silniční vozidla. V oblasti rybníku Mydlák byly děleny na delší kusy a pomocí hydraulické ruky naloženy na korbu nákladního automobilu Tatra.

Tento článek vznikl s převzatých zdrojů (textu fotek a videí). Veškeré zdroje jsou uvedeny zde:

Autoři fotek:


Felix Birkmann
Luboš Podlaha
Zdeněk Hrdina
Sven Kästner
Jan Kubeš

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner